Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum YTP Ski Jumping Manager (TM) Sezon 36 (2042/2043) Strona Główna

Forum YTP Ski Jumping Manager (TM) Sezon 36 (2042/2043) Strona Główna » Sąd Administratorski » Kodeks Sądowy SJM z dn. 15.11.2020 r.
Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Kodeks Sądowy SJM z dn. 15.11.2020 r.
PostWysłany: Pon 0:10, 16 Lis 2020
Yoyogi
Pontifex Maximus SJM
Pontifex Maximus SJM

 
Dołączył: 10 Sty 2009
Posty: 12343
Przeczytał: 52 tematy

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Niagara Falls, Ontario
Płeć: Waćpanicz


Kodeks Sądowy SJM z dn. 15.11.2020 r.
Nazwa: Kodeks Sądowy SJM z dn. 15.11.2020 r. została wprowadzona 12.04.2022 r., poprzednio: Ustawa o Sądzie Administratorskim z dn. 15.11.2020 r.

Część I - Powołanie i podstawowe zasady

Rozdział I - przepisy wstępne

Art. 1. - Sąd Administratorski jest powołany do sprawowania ochrony praworządności w obrębie gry.

Art. 2. § 1 - Sąd Administratorski wydaje wyrok na mocy wyłącznie obowiązującego prawa w grze.
§ 2 - Postępowania są dwuinstancyjne.

Art. 3. § 1 - Jeżeli dla rozstrzyganej sprawy nie istnieje adekwatna podstawa prawna, Sąd Administratorski może orzekać w danej sprawie na podstawie powszechnie pojmowanej sprawiedliwości, zasad moralnych, w zgodzie z zasadą słuszności, wyłącznie za zgodą stron udzieloną do 7 dni (licząc od pierwszej czynności w tej sprawie), z poszanowaniem prawa obowiązującego oraz interesów osób, które nie są stronami w osądzanej sprawie, a są graczami lub przebywają na obszarze gry.
§ 2 - Orzekanie na podstawie art. 3 jest możliwe wyłącznie w sprawach cywilnych i administracyjnych.
§ 3 - Dopuszczalność orzekania na podstawie art. 3 stwierdza Administrator lub, w jego zastępstwie Super Moderator lub Moderator, jeżeli Administrator nie może wydać orzeczenia z powodu swojej nieobecności trwającej dłużej niż 7 dni.
§ 4 - W przypadku stwierdzenia, że dopuszczalne jest orzekanie na podstawie niniejszego artykułu, wydane postanowienie to stwierdzające stanowi jednocześnie zainicjowanie z mocy prawa odpowiedniego postępowania legislacyjnego mającego na celu usunięcie stwierdzonych luk prawnych. W przypadku wprowadzenia dotychczas brakujących przepisów w trakcie trwania postępowania, które toczy się na podstawie tego artykułu, wyłącznie za zgodą jego stron dopuszczalne jest stosowanie wprowadzonych dotychczas brakujących przepisów w tym postępowaniu.
§ 5 - Przepisy niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio w sytuacji, gdy powstanie podejrzenie braku adekwatnej podstawy prawnej dotyczące prawa procesowego lub prawa materialnego w trakcie postępowania.
§ 6 - W przypadku braku zgody przynajmniej jednej ze stron na orzekanie według tego artykułu, jeżeli jednocześnie Administrator uzna, że brakuje adekwatnej podstawy prawnej do rozstrzygnięcia tej sprawy, inicjuje się odpowiednie postępowanie legislacyjne w celu wprowadzenia adekwatnych przepisów prawnych. Na czas tego postępowania zawiesza się bieg terminów postępowania, przedawnienia i innych, które są związane z tą konkretną sprawą, do czasu zakończenia postępowania legislacyjnego.
§ 7 - Zawisłość sprawy powstaje od momentu dokonania pierwszej czynności związanej ze sprawą.

Art. 4. - Szczególne regulacje procesowe mogą być zawarte w odrębnych ustawach, wyprofilowane odpowiednio w zależności od ich charakteru.

Art. 5. § 1 - Wszystkie postępowania powinny być wszczynane przed majestatem Sądu Administratorskiego niezwłocznie, zaś sam proces powinien trwać na tyle długo, ile to konieczne do właściwego rozwiązania sprawy.
§ 2 - Postępowanie jest wszczynane przed Sądem po zgłoszeniu we właściwym miejscu prawidłowo wypełnionego pisma procesowego inicjującego postępowanie, jeżeli nie zachodzą sytuacje uzasadniające odmowę wszczęcia postępowania. W przypadku stwierdzenia braków formalnych Prezes Sądu Administratorskiego zwraca pismo udzielając wskazówek odnośnie uzupełnienia braków formalnych. W przypadku braku wypełnienia braków formalnych w terminie 7 dni pismo nie wywołuje skutków prawnych, zaś poprawione odpowiednio wywołuje je od chwili wniesienia.
§ 3 - O wszczęciu postępowania decyduje Prezes Sądu Administratorskiego w formie postanowienia, po czym przystępuje niezwłocznie do wyznaczenia składu orzekającego w tej sprawie i dokonania innych czynności zmierzających do organizacji postępowania, jeżeli postępowanie spełnia warunki wszczęcia. W przypadku odmowy wszczęcia postępowania, Prezes wydaje postanowienie z uzasadnieniem powodu, dla którego nie wszczyna postępowania. Na postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania przysługuje wnoszącemu pismo zażalenie do Prezesa w terminie 7 dni od ogłoszenia postanowienia odmawiającego.
§ 4 - Postępowanie odwoławcze można wszcząć najwcześniej po wniesieniu środka odwoławczego, przy czym orzeczenie kończące sprawę nie może zapaść przed upływem terminu na wniesienie środka odwoławczego dla wszystkich uprawnionych.

Art. 6. § 1 - Postępowanie ulega umorzeniu, jeżeli zostało wszczęte, zaś:
- powód skutecznie wycofał pozew,
- skarżący skutecznie wycofał skargę przeciw organowi administracyjnemu,
- oskarżyciel publiczny lub prywatny skutecznie wycofał akt oskarżenia w sprawach karnych oraz dyscyplinarnych,
- postępowanie po jego wszczęciu stanie się permanentnie bezprzedmiotowe z innych przyczyn niż wymienione,
- sprawę już osądzono prawomocnie,
- sprawa już jest w toku.
§ 2 - Inne ustawy mogą przewidywać inne przesłanki umorzenia postępowania.
§ 3 - O umorzeniu postępowania orzeka sędzia przewodniczący, w formie postanowienia, na które służy zażalenie stronom tego procesu w terminie 7 dni od wydania postanowienia. O odmowie wszczęcia postępowania lub wszczęciu postępowania orzeka Prezes Sądu Administratorskiego, w formie postanowienia, na które służy zażalenie osobie wnoszącej pozew, akt oskarżenia lub skargę, w terminie 7 dni od wydania postanowienia
§ 4 - Odmawia się wszczęcia postępowania, jeżeli postępowanie byłoby bezprzedmiotowe ze względów podmiotowych lub przedmiotu postępowania, o który miałoby się tyczyć postępowanie.
§ 5 - Podstawy do umorzenia postępowania, jeżeli zajdą przed wszczęciem postępowania, stanowią podstawę do odmowy wszczęcia postępowania.
§ 6 - Cofnięcie pozwu, skargi lub aktu oskarżenia może nastąpić nie później niż do wydania wyroku w I instancji, o ile przepis szczególny nie stanowi o innym terminie. Cofnięcia może dokonać wyłącznie osoba, która złożyła odpowiednio: pozew, skargę, akt oskarżenia. Cofnięcie po wskazanym terminie, tak jak i cofnięcie przez osobę nieuprawnioną, nie wywołuje skutków prawnych. Cofnięcie wiąże Sąd, jednakże jeżeli Sąd uzna w sprawie karnej, dyscyplinarnej lub administracyjnej, z wyłączeniem spraw, które są prowadzone z oskarżenia prywatnego, że cofnięcie sprawiłoby możliwość utrzymania stanu niezgodnego z prawem, to odmawia uznania cofnięcia w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.

Strony procesu, uczestnicy procesu
Art. 7. - Stronami procesu karnego są oskarżyciel oraz oskarżony, procesu cywilnego powód oraz pozwany, procesu administracyjnego zgłaszający oraz organ administracyjny, procesu dyscyplinarnego oskarżyciel oraz oskarżony.
§ 2 - Uczestnikami procesu są osoby zgłaszające wnioski dowodowe oraz osoby powołane do sprawy jako świadkowie.

Rozdział II - zasady postępowania

Art. 8. § 1 - Postępowanie przed Sądem Administratorskim jest co do zasady jawne.
§ 2 - Jawność może być wyłączona na wniosek strony postępowania, ze względu na jej ważny interes, gdzie przez ważny interes strony w szczególności rozumie się możliwość ujawnienia prywatnych danych osobowych.
§ 3 - O wyłączeniu jawności postępowania orzeka sędzia przewodniczący w formie postanowienia, na które służy zażalenie w terminie 3 dni od ogłoszenia postanowienia.

Art. 9. § 1 - W toku postępowania sąd i inne organy stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek stron podejmują wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny.
§ 2 - Sąd i Prezes Sądu Administratorskiego, przy rozstrzyganiu spraw w ich właściwości, nie są związani podstawą prawną podaną w pozwie, akcie oskarżenia, skardze, środkach odwoławczych oraz innych wnioskach skierowanych do nich, bacząc na to, aby we własnym zakresie dobrać prawidłową podstawę prawną dla swych rozstrzygnięć. Są jednak związani podanymi faktami, które powinni poddać ocenie oraz przy wydawaniu rozstrzygnięcia je uwzględnić lub oddalić.
§ 3 - Sąd i Prezes Sądu Administratorskiego, przy rozstrzyganiu spraw w ich właściwości, muszą podać właściwą podstawę prawną w powiązaniu z uzyskanymi w toku postępowania oraz przy czynnościach przed nim informacjami.
§ 4 - Sąd i Prezes Sądu Administratorskiego w każdym stanie sprawy czuwają nad przebiegiem postępowania w zakresie jego zgodności z przepisami prawa. W przypadku podejrzenia naruszenia prawa przez kogokolwiek w danym postępowaniu, Sąd i Prezes Sądu Administratorskiego podają informację o tym, w celu wyjaśnienia sprawy i, w razie konieczności, doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem. Również każda inna osoba, nawet nie będąca stroną lub uczestnikiem danego postępowania, może zgłosić swoje zastrzeżenia w zakresie zgodności z prawem przebiegu postępowania. Sąd i Prezes Sądu Administratorskiego są obowiązani ustosunkować się do tych zastrzeżeń niezwłocznie i dokonać odpowiednich czynności do doprowadzenia stanu zgodnego z prawem, jeżeli zastrzeżenia są zasadne.

Art. 10. - Jeżeli przedmiotem postępowania jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te są rozstrzygane na korzyść strony, chyba że sprzeciwiają się temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ.

Art. 11. - W toku postępowania sąd i inne organy współdziałają ze sobą w zakresie niezbędnym do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes osób oraz sprawność postępowania, przy pomocy środków adekwatnych do charakteru, okoliczności i stopnia złożoności sprawy.

Art. 12. § 1 - Sąd i inne organy prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.
§ 2. Sąd i inne organy bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym.

Art. 13. § 1 - Sąd i inne organy są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego.
§ 2 - Sąd i inne organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.

Art. 14. § 1. Sąd i inne organy obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem orzeczenia umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. W tym celu zapewnia się stronom odpowiednio długi czas na wypowiedzenie się, jednak bacząc, żeby jednocześnie postępowanie nie trwało nazbyt długo.
§ 2. Sąd i inne organy mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla gry lub innych, ważnych wartości.
§ 3. Sąd i inne organy obowiązane są utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.

Art. 15. - Sąd i inne organy powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwieniu sprawy, aby w ten sposób w miarę możności doprowadzić do wykonania przez strony orzeczenia bez potrzeby stosowania środków przymusu.

Art. 16. § 1. Sąd i inne organy powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.
§ 3. Sąd i inne organy pomijają w merytorycznym rozpatrywaniu wnioski, zastrzeżenia, spostrzeżenia stron, uczestników i innych osób, gdzie zachodzi uzasadnione podejrzenie, że zostały złożone dla spowodowania zwłoki w postępowaniu. Za takie wnioski, zastrzeżenia, spostrzeżenia uważa się w szczególności te, które zostały ponownie złożone w takiej samej lub podobnej treści (gdzie zmiana nie ma charakteru istotnego).

Art. 17. § 1. Sąd i inne organy w sprawach, których charakter na to pozwala, dążą do polubownego rozstrzygania kwestii spornych oraz ustalania praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania w należących do ich właściwości sprawach, w szczególności przez podejmowanie czynności skłaniających strony do zawarcia ugody, w sprawach, w których uczestniczą strony o spornych interesach;

Art. 18. § 1. Postępowanie toczy się w formie pisemnej na forum, publicznie.
§ 2. Wszystkie czynności procesowe powinny być dokonane pisemnie, na forum, publicznie, pod rygorem nieważności, chyba że ustawa przewiduje wyjątek od tej dyrektywy.

Rozdział III - postępowanie dowodowe

Art. 19. § 1 - W postępowaniu dowodowym dopuszczalne są wszystkie dowody, które nie są niedopuszczalne przez przez prawo.
§ 2 - Nie są dopuszczalne w postępowaniu dowodowym dowody, których uzyskanie, wprowadzenie lub przeprowadzenie w postępowaniu dowodowym może spowodować narażenie kogokolwiek z tego tytułu na odpowiedzialność karną, karnoskarbową, wykroczeniową, administracyjną, dyscyplinarną lub cywilną w myśl prawa powszechnie obowiązującego.
§ 3 - O kwestii dopuszczalności dowodów orzeka w formie postanowienia niezwłocznie Administrator, który bada okoliczności, o których mowa w § 2. Na postanowienie graczom przysługuje zażalenie do Administratora w terminie 7 dni od ogłoszenia postanowienia. W przypadku niedopuszczenia dowodu, Administrator obligatoryjnie wydaje zwięzłe uzasadnienie z urzędu.
§ 4 - Administrator, po rozpatrzeniu zażalenia, o którym mowa w § 3, wydaje postanowienie o utrzymaniu, zmianie lub uchyleniu postanowienia dotyczącego dopuszczalności dowodu. Postanowienie wydane po przeprowadzeniu postępowania zażaleniowego nie podlega zaskarżeniu.
§ 5 - W postępowaniu w przedmiocie dopuszczalności dowodu Administrator orzeka niezależnie od tego czy jest sędzią w danym postępowaniu. Nie stosuje się również w tym postępowaniu przepisów dotyczących wyłączenia sędziego.

Art. 20. § 1 - Organy postępowania kształtują swe przekonanie na podstawie wszystkich przeprowadzonych dowodów, ocenianych swobodnie z uwzględnieniem zasad prawidłowego rozumowania oraz wskazań wiedzy i doświadczenia życiowego.
§ 2 - Ciężar dowodu spoczywa stronie, która z danego faktu wywodzi skutki prawne.
§ 3 - Strony i uczestnicy postępowania obowiązani są dokonywać czynności procesowych zgodnie z dobrymi obyczajami, dawać wyjaśnienia co do okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek oraz przedstawiać dowody.
§ 4 - Dowody mogą być przeprowadzane na wniosek strony postępowania oraz innej osoby, która zgłosi wniosek dowodowy do sprawy, a także przez Sąd, z urzędu.

Art. 21. § 1. We wniosku dowodowym należy podać oznaczenie dowodu oraz okoliczności, które mają być udowodnione. Można także określić sposób przeprowadzenia dowodu.
§ 2. Wniosek dowodowy może zmierzać do wykrycia lub oceny właściwego dowodu.
§ 3. Wniosek dowodowy może być cofnięty przez osobę, która go złożyła, aż do momentu przeprowadzenia dowodu.

Art. 22. § 1 - Oddala się wniosek dowodowy, jeżeli:
1) przeprowadzenie dowodu jest niedopuszczalne;
2) okoliczność, która ma być udowodniona, nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy albo jest już udowodniona zgodnie z twierdzeniem wnioskodawcy;
3) dowód jest nieprzydatny do stwierdzenia danej okoliczności;
4) dowodu nie da się przeprowadzić;
5) wniosek dowodowy w sposób oczywisty zmierza do przedłużenia postępowania;
6) wniosek dowodowy został złożony po zakreślonym przez organ procesowy terminie, o którym strona składająca wniosek została zawiadomiona.
§ 2 - Nie można oddalić wniosku dowodowego na podstawie § 1 pkt 5 lub 6, jeżeli okoliczność, która ma być udowodniona, ma istotne znaczenie dla ustalenia, czy został popełniony czyn.
§ 3 - O oddaleniu orzeka sędzia przewodniczący postanowieniem, które podlega uzasadnieniu.
§ 4 - Oddalenie wniosku dowodowego nie stoi na przeszkodzie późniejszemu dopuszczeniu dowodu, chociażby nie ujawniły się nowe okoliczności.
§ 5 - Postanowienie na oddalenie wniosku dowodowego podlega zażaleniu wnoszonemu do 7 dni od ogłoszenia postanowienia, które rozpoznaje sędzia wydający postanowienie.
§ 6 - Zażalenie podlega niezwłocznemu rozpatrzeniu, nie dłużej jednak niż do 7 dni od ogłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony przez Administratora na wniosek sędziego orzekającego w danej sprawie.

Art. 23. § 1. - Dowód nie jest przeprowadzany do momentu kontroli przez Administratora zgodnie z art. 19.
§ 2. - Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, chyba że sędzia przewodniczący lub Administrator wyda postanowienie w tym przedmiocie ze względu na wymagające takiego wstrzymania okoliczności.

Art. 24. - Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, oprócz stron postępowania, wnioski dowodowe mogą zgłaszać również inni gracze.

Rozdział III - terminy postępowania

Art. 25. § 1 - Sąd i inne organy obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2 - Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu sądowi lub organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.
§ 3 - Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania apelacji lub w ciągu tygodnia od otrzymania zażalenia.
§ 4 - Przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3.
§ 5 - Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu.
§ 6 - W uzasadnionych przypadkach Administrator na umotywowany wniosek sędziego przewodniczącego, innego sędziego składu orzekającego w danej sprawie lub na wniosek strony tego postępowania może przedłużyć odpowiednio czas toczącego się postępowania.

Art. 26. § 1 - Postępowanie ulega zawieszeniu z mocy prawa w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej lub braku osób mogących rozpoznać zgodnie z prawem sprawy, z zastrzeżeniem § 3. Postępowanie odwiesza się z mocy prawa z chwilą, gdy ustała przyczyna zawieszenia.
§ 2 - W zgodzie z § 1 zawieszeniu również ulegają wszelkie terminy przedawnienia na czas zawieszenia z mocy prawa działalności sądu.
§ 3 - Jeżeli uprawnienia sędziowskie ma osoba, która w konkretnej sprawie ulega wyłączeniu na podstawie art. 37, a nie ma innych osób, które mają uprawnienia sędziowskie, które na podstawie art. 37 w tej konkretnej sprawie nie ulegałyby wyłączeniu, wyłącznie na wniosek strony dopuszczalne jest orzekanie osoby podlegającej wyłączeniu z mocy prawa. Nie stosuje się wtedy przepisu § 1 odnośnie zawieszenia z powodu braku osób mogących rozpoznać zgodnie z prawem sprawę. Art. 37 § 3 stosuje się.

Art. 27. § 1 - Postępowanie może zostać zawieszone na zgodny wniosek stron z ważnej przyczyny na okres nie dłuższy niż 1 miesiąc.
§ 2 - O zawieszeniu postępowania z tej przyczyny orzeka sędzia przewodniczący. W razie odmowy stronom przysługuje zażalenie w terminie 7 dni od ogłoszenia postanowienia.

Art. 28. - W czasie zawieszenia postępowania terminy procesowe nie biegną, zaś sąd oraz strony mogą podejmować wyłącznie czynności niecierpiące zwłoki, zwłaszcza w celu ochrony materiału dowodowego.

Art. 29. - Wszczęcie postępowania przerywa bieg przedawnienia.

Część II - Ustrój i organizacja postępowań

Art. 30. - Sąd Administratorski dzieli się na cztery sekcje:
- karną,
- cywilną,
- administracyjną,
- dyscyplinarną,

które to sekcje rozpatrują sprawy zgodnie z ich właściwością rzeczową:

- sekcja karna SA (podstawa prawna orzekania: Kodeks Karny SJM)
- sekcja cywilna SA (podstawa prawna orzekania: Kodeks Cywilny SJM oraz Kodeks Pracy SJM)
- sekcja administracyjna SA (podstawa prawna orzekania: Kodeks Budowlany SJM, Kodeks Finansów SJM, Kodeks Wyborczy SJM, Ustawa o funkcjonowaniu administracji, Ustawa o działalności klubowej, Akt Unii SJM oraz pozostałe akty prawne, które nie należą do kompetencji sekcji karnej oraz cywilnej)
- sekcja dyscyplinarna SA (podstawa prawna orzekania: wszystkie akty prawne w grze, gdzie zachodzi odpowiedzialność dyscyplinarna osoby za niedopełnienie lub nienależyte wywiązanie się ze swych obowiązków ciążących na nim na mocy prawa)

oraz Izbę Pokoju SA, rozstrzygającą wszelkie spory nienadające się do rozwiązania przez którąkolwiek z powyższych sekcji S.A., zaś związane z YTP Ski Jumping Manager poprzez graczy. Orzekanie w ramach Izby Pokoju odbywa się na podstawie art. 3 niniejszej Ustawy.

Art. 31. - Organami Sądu Administratorskiego są Prezes Sądu Administratorskiego oraz Gremium Sędziów Sądu Administratorskiego.

Art. 32. - Administrator jest Prezesem Sądu Administratorskiego, w przypadku jego nieobecności stosuje się odpowiednio precedencję określoną w Regulaminie.

Art. 33. - Prezes Sądu Administratorskiego wyznacza skład sędziowski do orzekania w danej sprawie.

Art. 34. - Gremium Sędziów Sądu Administratorskiego tworzą wszyscy sędziowie Sądu Administratorskiego.

Art. 35. § 1 - W pierwszej instancji orzeka sąd w składzie 1 sędziego z prawami przewodniczącego składu.
§ 2 - W uzasadnionych przypadkach Prezes Sądu Administratorskiego zarządza powiększenie składu sędziowskiego, nie więcej jednak niż do 3 sędziów.

Art. 36. § 1 - W drugiej instancji orzeka sąd w składzie 1 sędziego z prawami przewodniczącego składu, który nie orzekał w danej sprawie w 1 instancji, z zastrzeżeniem art. 37.
§ 2 - W uzasadnionych przypadkach Prezes Sądu Administratorskiego zarządza powiększenie składu sędziowskiego, nie więcej jednak niż do 3 sędziów, którzy nie orzekali w danej sprawie w 1 instancji.
§ 3 - W miarę możliwości Administrator powinien być wyznaczany do orzekania głównie w II instancji.

Art. 37. § 1 - Sędzia jest wyłączony z mocy samego prawa, jeżeli:
- w sprawach, w których jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki,
- w sprawach, w których w instancji niższej brał udział w wydaniu zaskarżonego wyroku,
- w sprawach, w których strona pozostaje z sędzią w bliskiej relacji,
- w sprawach, w których strona pozostaje z sędzią w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do II stopnia, określanego według przepisów polskiego prawa cywilnego.
§ 2 - Jeżeli pozew, skarga, akt oskarżenia jest kierowany przeciw Administratorowi, który jednocześnie jest Prezesem Sądu Administratorskiego, nie stosuje się § 1, w zakresie czynności określonych w tej ustawie Prezesa Sądu Administratorskiego. Jednakże powód, skarżący, oskarżyciel może po otrzymaniu ponownego postanowienia o odmowie wszczęcia postanowienia (uzyskanego po wniesieniu zażalenia na pierwsze postanowienie o odmowie wszczęcia postanowienia) zainicjować odpowiednie postępowanie przez ponowne wniesienie w tej sprawie pozwu, skargi, aktu oskarżenia.
§ 3 - W przypadku, jeżeli jedynymi osobami posiadającymi uprawnienia sędziowskie są osoby, które w konkretnej sprawie ulegają wyłączeniu na podstawie § 1, wyłącznie na zgodny wniosek wszystkich stron postępowania dopuszczalne jest orzekanie w tej sprawie osoby, która podlega wyłączeniu na podstawie § 1. W przypadku złożenia zgodnego wniosku przez wszystkie strony, nie stosuje się § 1. Wniosek, o którym mowa w niniejszym paragrafie, można złożyć najwcześniej po 3 dniach od złożenia pierwszego pisma w danej sprawie, aby umożliwić Prezesowi Sądu Administratorskiego możliwość znalezienia i nadania uprawnień sędziowskich osobie, która w tej konkretnej sprawie nie ulega wyłączeniu na podstawie § 1. Możliwość dopuszczenia osoby wyłączonej na podstawie § 1 powstaje w przypadku bezskutecznych poszukiwań osoby, która by mogła orzekać ze względu na brak spełnienia przesłanek z § 1 oraz złożenia zgodnego wniosku przez wszystkie strony tego konkretnego postępowania.

Art. 38. § 1 - Sędzia ulega wyłączeniu na wniosek strony postępowania lub z własnej inicjatywy sędziego, jeżeli istnieje okoliczność tego rodzaju, że mogłaby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie.
§ 2 - O wyłączeniu na wniosek orzeka Prezes Sądu Administratorskiego w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.

Art. 39. § 1 - Wyznaczony do orzekania sędzia może zrezygnować z prowadzenia sprawy. O swojej decyzji pisemnie niezwłocznie informuje Prezesa Sądu Administratorskiego, który w formie zarządzenia odwołuje go od prowadzenia sprawy.
§ 2 - Jeżeli sędzia popada w zwłokę w postępowaniu, Prezes Sądu Administratorskiego zarządzeniem odwołuje go od prowadzenia sprawy i wyznacza nowego sędziego w terminie miesiąca od odwołania.

Czynności procesowe sądu, stron oraz uczestników postępowania

Orzeczenia
Art. 40. § 1 - Sąd i inne uprawnione organy wydają orzeczenia w postaci wyroków, postanowień, zarządzeń.
§ 2 - Prezes Sądu Administratorskiego wydaje dyspozycje w formie zarządzeń.
§ 3 - Orzeczeniem o charakterze wyroku jest orzeczenie kasacyjne, do którego stosuje się odpowiednio przepisy o wyroku.

Wyrok
Art. 41. § 1 - Sąd wyrokiem kończy postępowanie w danej instancji, w którym orzeka co do istoty sprawy.
§ 2 - Wyrok powinien zawierać:
- oznaczenie składu sędziowskiego,
- oznaczenie stron postępowania,
- oznaczenie wyroku I instancji, w przypadku orzekania przez sąd II instancji,
- oznaczenie aktu administracyjnego, w przypadku orzekania w sprawie administracyjnej,
- rozstrzygnięcie co do przedmiotu procesu z przytoczeniem właściwej podstawy prawnej,
- zwięzłe uzasadnienie rozstrzygnięcia.
§ 3 - Wyrok wydaje w imieniu Sądu Sędzia Przewodniczący Sądu Administratorskiego.
§ 4 - Po zakończeniu przewodu sądowego: naradą i głosowaniem, które są tajne, kieruje przewodniczący. Orzeczenia zapadają większością głosów. Jeżeli zdania tak się podzielą, że żadne z nich nie uzyska większości, zdanie najmniej korzystne dla oskarżonego, pozwanego, organu administracyjnego przyłącza się do zdania najbardziej doń zbliżonego, aż do uzyskania większości. Przepisy szczególne mogą zawierać dodatkowe regulacje dotyczące wyrokowania.
§ 5 - Nieważny jest z mocy prawa wyrok, który:
a) został wydany w sprawie już wcześniej osądzonej prawomocnie,
b) został wydany przez sędziego, który ulegał wyłączeniu z mocy prawa,
c) został wydany bez podania jakiejkolwiek podstawy prawnej,
d) został wydany na podstawie przepisu, który nie istnieje lub nie obowiązuje,
e) jego wykonanie naraża kogokolwiek na powstanie odpowiedzialności karnej, cywilnej lub administracyjnej na podstawie prawa powszechnie obowiązującego.
§ 6 - Wyrok, który zawiera błędy pisarskie lub brakuje mu elementów, których wymaga prawo, może być sprostowany w terminie 3 dni od momentu wydania. O sprostowaniu orzeka sędzia przewodniczący w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.

Postanowienie
Art. 42. § 1 - Sąd i inne uprawnione organy wydają orzeczenie w trakcie postępowania w formie postanowienia. Postanowienie wydaje się przy rozstrzyganiu kwestii, dla których ta ustawa nie wymaga wydania wyroku, zarządzenia lub innego orzeczenia.
§ 2 - Postanowienie wydać może również organ administracyjny w sprawach określonych w art. 101.
§ 3 - Postanowienie powinno zawierać:
- rozstrzygnięcie co do kwestii procesowej z przytoczeniem właściwej podstawy prawnej,
- zwięzłe uzasadnienie rozstrzygnięcia, jeżeli ustawa tego wymaga.
§ 4 - Podmiot uprawniony do wydania postanowienia może zmieniać w każdej chwili postanowienie, z wyłączeniem postanowień, które tamują drogę sądową. Postanowienie, które zawiera błędy pisarskie lub brakuje mu elementów, których wymaga prawo, może być sprostowany w terminie jednego dnia momentu wydania. O sprostowaniu orzeka sędzia przewodniczący w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.
§ 5 - Nieważne jest z mocy prawa postanowienie, które:
a) zostało wydano przez sędziego, który ulegał wyłączeniu z mocy prawa lub osobę, która nie jest Prezesem w zakresie jego właściwości do tej sprawy, gdzie wyłącznie on może wydać postanowienie.
b) zostało wydane bez podania jakiejkolwiek podstawy prawnej,
c) zostało wydane na podstawie przepisu, który nie istnieje lub nie obowiązuje,
d) jego wykonanie naraża kogokolwiek na powstanie odpowiedzialności karnej, cywilnej lub administracyjnej na podstawie prawa powszechnie obowiązującego.

Zarządzenie
Art. 43. § 1 - Prezes Sądu Administratorskiego wydaje dyspozycje dotyczące organizacji postępowania w formie zarządzenia.
§ 2 - Zarządzenie powinno zawierać:
- rozstrzygnięcie co do kwestii procesowej z przytoczeniem właściwej podstawy prawnej,
- zwięzłe uzasadnienie rozstrzygnięcia, jeżeli ustawa tego wymaga.
§ 3 - Podmiot uprawniony do wydania zarządzenia może zmieniać w każdej chwili zarządzenie.
§ 4 - Nieważne jest z mocy prawa zarządzenie, które:
a) zostało wydano przez sędziego, który ulegał wyłączeniu z mocy prawa lub osobę, która nie jest Prezesem w zakresie jego właściwości do tej sprawy, gdzie wyłącznie on może wydać zarządzenie.
b) zostało wydane bez podania jakiejkolwiek podstawy prawnej,
c) zostało wydane na podstawie przepisu, który nie istnieje lub nie obowiązuje.
d) jego wykonanie naraża kogokolwiek na powstanie odpowiedzialności karnej, cywilnej lub administracyjnej na podstawie prawa powszechnie obowiązującego.

Art. 44. § 1 - Sąd może z urzędu sprostować w swoim wyroku lub postanowieniu niedokładności, błędy pisarskie albo rachunkowe lub inne oczywiste omyłki.
§ 2 - O sprostowaniu umieszcza się wzmiankę na oryginale wyroku, postanowienia.

Art. 45. § 1 - Pisma inicjujące postępowanie (akt oskarżenia, pozew, skarga), środki odwoławcze (apelacja, zażalenie) oraz wnioski dowodowe powinny zostać przesłane przez strony w odpowiedniej, przewidzianej prawem formie do właściwego miejsca na forum, gdzie toczy się konkretne postępowanie, pod rygorem nieważności, jeżeli brak nie zostanie uzupełniony w terminie zakreślonym przez Administratora.
§ 2 - Administrator zwraca każde pismo, środek odwoławczy oraz wniosek dowodowy wnoszącemu, jeżeli stwierdzi brak formalny, jednocześnie wskazując brak formalny i sposób uzupełnienia.
§ 3 - Pisma, środki odwoławcze oraz wnioski dowodowe wniesione przez stronę po terminie określonym w ustawie są bezskuteczne.

Art. 46. § 1 - Pismami inicjującymi postępowanie w I instancji są:
- pozew, w sprawie cywilnej,
- akt oskarżenia, w sprawie karnej oraz dyscyplinarnej,
- skarga w sprawie administracyjnej.
§ 2 - Wzory pism inicjujących postępowanie określa akt wykonawczy.

Art. 47. - Każde pismo procesowe powinno zawierać oznaczenie, od kogo pochodzi oraz powinno być wnoszone w odpowiednim miejscu na forum.

Art. 48. § 1 - O charakterze pisma procesowego nie przesądza jego forma, lecz treść.
§ 2 - Nie zwalnia to jednak wnoszących pisma od zachowania warunków przewidzianych prawem, którzy powinni, w miarę możliwości, rzetelnie formułować pisma procesowe.

Część III - Sędziowie, oskarżyciele publiczni - ich uprawnienia oraz obowiązki

Rozdział I - Sędziowie

Art. 49. - Sędzia jest osobą powołaną do sprawowania wymiaru sprawiedliwości na obszarze gry.

Art. 50. - Sędzia jest osobą nieskazitelnego charakteru, zdyscyplinowaną, obowiązkową, świecącą przykładem dla pozostałych.

Sędziowie wiryliści
Art. 51. - Administrator, Super Moderator oraz Moderator są sędziami Sądu Administratorskiego z urzędu. Sprawują oni swój urząd do momentu zakończenia sprawowania przez nich funkcji Administratora, Super Moderatora lub Moderatora.

Sędziowie mianowani
Art. 52. - Administrator może dekretem mianować na stanowisko sędziego spoza grona administracji na czas określony lub nieokreślony.

Art. 53. § 1 - Kandydat na sędziego spoza grona administracyjnego musi odznaczać się nieskazitelnym charakterem, dobrze wywiązywać się ze swych dotychczasowych obowiązków oraz posiadać co najmniej jednomiesięczny staż na forum.
§ 2 - Kadencja sędziego spoza grona administracyjnego trwa do momentu odwołania go ze stanowiska dekretem Administratora, własnej rezygnacji lub utraty statusu gracza.

Art. 54. - Sędzia Sądu Administratorskiego jest niezależny i niezawisły, a wiąże go jedynie uchwalone prawo.

Art. 55. - Sędzia Sądu Administracyjnego posiada immunitet w sprawach karnych w zakresie prowadzonego przez niego postępowania, chyba że Administrator zgodzi się na jego uchylenie, po przedstawieniu przez wnioskodawcę dowodów na popełnienie czynu zabronionego przez sędziego, związanego z postępowaniem prowadzonym przez sędziego. Administrator orzeka w przedmiocie pozbawienia immunitetu niezwłocznie, nie później niż w 7 dni od zgłoszenia wniosku. Wniosek o uchylenie immunitetu może zgłosić każdy.

Odpowiedzialność dyscyplinarna sędziów
Art. 56. - Postępowanie dyscyplinarne wszczynane jest z urzędu przez Prezesa Sądu Administratorskiego lub z inicjatywy graczy.

Art. 57. - Sędzia odpowiada dyscyplinarnie za niedopełnienie ciążących na nim sędziowskich obowiązków oraz za naruszenie przepisów zawartych w Kodeksie Karnym SJM.

Katalog kar dyscyplinarnych
Art. 58. - Karami dyscyplinarnymi orzekanymi wobec sędziów są wyłącznie: nagana, ostrzeżenie lub kilka ostrzeżeń, złożenie sędziego z urzędu.

Art. 59. - Jeżeli wobec ukaranego sędziego, który jednocześnie pełnił funkcję administracyjną orzeczono złożenie z urzędu, jednocześnie traci on równocześnie tę funkcję administracyjną.

Rozdział II - Oskarżyciel publiczny, skarżący, powód - przepisy

Oskarżyciel publiczny
Art. 60. § 1 - Każdy pełni rolę oskarżyciela publicznego, kto wnosi akt oskarżenia w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów z części szczegółowej Kodeksu Karnego SJM, z wyłączeniem przestępstw ściganych z oskarżenia prywatnego.
§ 2 - Osoba posiadająca status sędziego, która w konkretnym procesie karnym złożyła akt oskarżenia, nie może być powołana na sędziego w tej sprawie.

Cofnięcie aktu oskarżenia
Art. 61. § 1 - Oskarżyciel publiczny może cofnąć akt oskarżenia do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego w terminie 7 dni od jego wniesienia.
§ 2 - Po tym terminie przed sądem pierwszej instancji cofnięcie aktu oskarżenia dopuszczalne jest jedynie za zgodą oskarżonego. Ponowne wniesienie aktu oskarżenia przeciwko tej samej osobie o ten sam czyn jest niedopuszczalne.
§ 3 - W przypadku cofnięcia aktu oskarżenia inny gracz może w terminie 7 dni od skutecznego wycofania aktu oskarżenia podtrzymać wniesiony akt oskarżenia.

Art. 62. - Powód może cofnąć powództwo do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego w terminie 7 dni od jego wniesienia.
§ 2 - Po tym terminie przed sądem pierwszej instancji cofnięcie powództwa dopuszczalne jest jedynie za zgodą pozwanego. Ponowne wniesienie powództwa przeciwko tej samej osobie o ten sam czyn jest niedopuszczalne.

Art. 63. - Skarżący może cofnąć skargę na akt administracyjny do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego w terminie 7 dni od jego wniesienia.
§ 2 - Ponowne wniesienie skargi na tej samej podstawie faktycznej i prawnej jest niedopuszczalne.
§ 3 - Skarżący w skardze może wnieść o udzielenie ochrony tymczasowej w postaci wstrzymania wykonania aktu administracyjnego. O wstrzymaniu wykonania aktu administracyjnego orzeka sędzia przewodniczący lub, w przypadkach niecierpiących zwłoki, Prezes Sądu Administratorskiego, jeżeli nie wszczęto jeszcze postępowania sądowego.

Część IV - Moc wiążąca orzeczeń

Art. 64. § 1 - Wyrok wydany przez Sąd Administracyjny jest prawomocny, jeżeli nie służy od niego środek odwoławczy.
§ 2 - Wyroki są wykonalne z chwilą uzyskania prawomocności, chyba że ustawa stanowi inaczej, zaś postanowienia oraz zarządzenia są prawomocne oraz wykonalne z chwilą ich wydania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
§ 3 - Uprawomocnione wyroki publikowane są niezwłocznie w Dzienniku prawnym C".
§ 4 - Publikacja w "Dzienniku prawnym C" ma charakter deklaratoryjny, zaś brak niezwłocznej publikacji wyroku prawomocnego nie stanowi przeszkody w jego wykonaniu.
§ 5 - Orzeczenie traci przymiot prawomocnego z chwilą jego uchylenia lub zmiany, w zakresie dokonanej zmiany.
§ 6 - Orzeczenie wiąże wszystkich, od momentu jego wydania, aż do momentu uchylenia.

Art. 65. § 1 - W razie uchylenia prawomocnego orzeczenia Sąd stosuje odpowiednie środki naprawcze stosownie do stanu sprawy, zwłaszcza wydaje odpowiednie, nowe orzeczenie.
§ 2 - W przypadku uchylonych orzeczeń, które wywołały nieodwracalne skutki prawne, można zasądzić odszkodowanie dla poszkodowanego, jeżeli uchylone orzeczenie wywołało tej osobie szkodę.

Część V - postępowanie odwoławcze

Art. 66. § 1 - Środkami odwoławczymi od orzeczeń są: zażalenie, które przysługuje na postanowienia oraz zarządzenia, jeżeli ustawa przewiduje wniesienie takiego środka od tych orzeczeń, oraz apelacja, która przysługuje na wyrok sądu I instancji.
§ 2 - Od wyroku wydanego w postępowaniu dyscyplinarnym w I instancji przysługuje odwołanie, stanowiąc środek odwoławczy, do którego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące apelacji.
§ 3 - Od wyroku sądu II instancji nie przysługuje żaden środek odwoławczy, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 4 - Za stan, w którym od orzeczenia nie przysługuje środek odwoławczy, uznaje się sytuację, gdy:
a) ustawa stanowi, że od danego orzeczenia nie przysługuje żaden środek odwoławczy,
b) upłynął termin na wniesienie przez uprawniony podmiot środka odwoławczego.
§ 5 - Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, apelację rozpatruje sąd II instancji, natomiast zażalenie organ, który wydał zaskarżone tym zażaleniem postanowienie lub zarządzenie.
§ 6 - Wniesienie środka odwoławczego nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego orzeczenia, chyba że organ uprawniony do rozpatrzenia środka odwoławczego uzna, że należy, dla dobra sprawy, wstrzymać wykonanie orzeczenia.

Apelacja
Art. 67. § 1 - Stronom od wyroku sądu I instancji przysługuje apelacja, którą wnosi się w terminie 7 dni od opublikowania wyroku.
§ 2 - Administratorowi przysługuje od wyroku sądu I instancji apelacja, jeżeli nie brał udziału w postępowaniu w I instancji, a w II instancji nie będzie orzekał jako sędzia.
§ 3 - Jeżeli Administrator złożył apelację od wyroku, zaś w II instancji jest wyznaczony jako sędzia, złożona przez niego apelacja traci moc.

Art. 68. § 1 - W apelacji należy podać:
- oznaczenie wyroku, do którego odnosi się apelacja,
- zakres zaskarżenia, czy apelacja dotyczy całości wyroku lub też jego części, jeżeli części, to określić jakiej,
- wnioski odwoławcze,
- uzasadnienie wniesienia apelacji.
Apelację wnosi się w odpowiednim dla sprawy temacie.

§ 2 - W zażaleniu należy podać:
- zakres zaskarżenia, czy zażalenie dotyczy całości postanowienia lub zarządzenia lub też jego części, jeżeli części, to określić jakiej,
- wnioski odwoławcze,
- uzasadnienie wniesienia zażalenia.
Zażalenie wnosi się w odpowiednim dla sprawy temacie.
§ 3 - Prezes Sądu Administracyjnego lub sędzia przewodniczący wzywa wnoszącego do uzupełnienia braków formalnych pod rygorem odrzucenia apelacji lub zażalenia.

Art. 69. § 1 - Apelację i zażalenie można oprzeć na następujących podstawach:
- naruszeniu prawa materialnego mającego wpływ na wynik postępowania,
- naruszeniu prawa procesowego mającego wpływ na wynik postępowania,
- błędu w ustaleniach faktycznych lub ich ocenie,
- zarzuceniu wobec orzeczenia jego nieważności z mocy prawa,
§ 2 - W postępowaniu apelacyjnym nie można powoływać nowych faktów, chyba że strona dostatecznie uprawdopodobni, że nie mogła ich przywołać w trakcie postępowania przed sądem I instancji.
§ 3 - W apelacji można również zaskarżyć wydane orzeczenia, które nie podlegają zaskarżeniu zażaleniem.
§ 4 - W postępowaniu wywołanym wniesieniem apelacji sąd II instancji zapewnia przynajmniej 7 dni stronom na zgłoszenie wniosków dowodowych oraz wypowiedzenie swoich opinii, innych wniosków co do postępowania.

Art. 70. § 1 - Sąd II instancji nie może w sprawie karnej oraz dyscyplinarnej pogorszyć sytuacji wnoszącego apelację oskarżonego.
§ 2 - Ograniczenie wskazane w § 1 nie obowiązuje, jeżeli apelację na niekorzyść oskarżonego wniósł oskarżyciel.

Art. 71. - Sąd w II instancji jest zobowiązany:
- uchylić w całości lub części wyrok sądu I instancji,
- umorzyć postępowanie, jeżeli zachodzi przyczyna umorzenia, w całości lub części,
- zatwierdzić wyrok sądu I instancji, w całości lub części.

Jeżeli sąd uchyla wyrok w części, w części uchylonej, w zależności od stanu prawnego i stanu faktycznego, orzeka co do istoty sprawy lub umarza w tej części postępowanie.

§ 2 - Wyrok, postanowienie, zarządzenie ulega uchyleniu lub zmianie, jeżeli doszło do:
a) naruszenia przepisów prawa poprzez ich niezastosowanie lub błędne zastosowanie w odniesieniu do stanu faktycznego,
b) nierozpatrzenie lub błędne rozpatrzenie stanu faktycznego sprawy,
c) w przypadku pojawienia się nowych dowodów, jeżeli mają one istotne znaczenie dla sprawy, a możliwość ich powołania pojawiła się po wydaniu wyroku w I instancji.
§ 3 - Przepis stosuje się odpowiednio do zażaleń na postanowienia i zarządzenia.

Art. 72. - Sąd rozpatruje apelację i zażalenie w granicach zaskarżenia, z urzędu bierze pod uwagę naruszenie przepisów prawa materialnego i prawa procesowego.

Art. 73. § 1 - Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, zażalenie wnosi się do 7 dni od wydania postanowienia lub zarządzenia i nie wstrzymuje ono wykonania postanowienia lub zarządzenia, chyba że rozpatrujący zażalenie, na wniosek lub z urzędu, po rozpatrzeniu zasadności wstrzymania, zdecyduje o wstrzymaniu wykonania.
§ 2 - Po wniesieniu zażalenia organ rozpatrujący może:
- uchylić w całości lub części zaskarżone postanowienie lub zarządzenie,
- zatwierdzić postanowienie lub zarządzenie.
§ 3 - Organ rozpatruje zażalenie w granicach zaskarżenia, z urzędu bierze pod uwagę naruszenie przepisów prawa materialnego i prawa procesowego.

Część VI - postępowania szczególne

Art. 73a. § 1 - Postępowaniami szczególnymi wyłącznie są: postępowanie w sprawie wznowienia postępowania, postępowanie w przedmiocie ułaskawienia, postępowanie w przedmiocie rehabilitacji, postępowanie kasacyjne, postępowanie w przedmiocie stwierdzenia nieważności orzeczenia, postępowanie w sprawie wykładni prawa.
§ 2 - Do postępowań szczególnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 1-73 niniejszej ustawy, o ile przepisy dotyczące postępowań szczególnych nie stanowią inaczej.

Wznowienie postępowania
Art. 74. - W wypadkach przewidzianych w dziale niniejszym można żądać wznowienia postępowania, które zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

Art. 75. - Można żądać wznowienia postępowania z powodu nieważności:
- jeżeli w składzie sądu uczestniczyła osoba nieuprawniona albo jeżeli orzekał sędzia wyłączony z mocy ustawy, a strona przed uprawomocnieniem się wyroku nie mogła domagać się wyłączenia;
- jeżeli strona nie była należycie reprezentowana bądź jeżeli wskutek naruszenia przepisów prawa była pozbawiona możności działania; nie można jednak żądać wznowienia, jeżeli przed uprawomocnieniem się wyroku niemożność działania ustała lub brak reprezentacji był podniesiony w drodze zarzutu albo strona potwierdziła dokonane czynności procesowe.

Art. 76. § 1. - Można żądać wznowienia na tej podstawie, że:
- wyrok został oparty na dowodzie podrobionym lub przerobionym albo na skazującym wyroku karnym, następnie uchylonym;
- wyrok został uzyskany za pomocą przestępstwa.
§ 2. - Można również żądać wznowienia w razie późniejszego wykrycia prawomocnego wyroku, dotyczącego tego samego stosunku prawnego, albo wykrycia takich faktów lub środków dowodowych, które mogłyby mieć wpływ na wynik sprawy, a z których strona nie mogła skorzystać w poprzednim postępowaniu.

Art. 77. § 1. - Wniosek o wznowienie postępowania wnosi się do właściwej izby Sądu Administratorskiego w terminie miesiąca od wykrycia podstawy wznowienia, lecz nie później niż 2 lata od uprawomocnienia wyroku, którego wniosek dotyczy.
§ 2. - W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Prezesa Sądu Administratorskiego wyrażoną w formie postanowienia, nie stosuje się § 1 w zakresie wskazanych terminów. Na postanowienie przysługuje zażalenie stronom postępowania w którym wydano wyrok, którego wniosek dotyczy.

Art. 78. § 1. - Prezes odrzuca skargę wniesioną po upływie przepisanego terminu, niedopuszczalną lub nieopartą na ustawowej podstawie.
§ 2. Na żądanie Prezesa wnioskodawca uprawdopodobni okoliczności stwierdzające zachowanie terminu lub dopuszczalność wznowienia.

Art. 79. § 1. - Jeżeli zostaną spełnione warunki wznowienia postępowania, Prezes Sądu uchyla wyrokiem zaskarżony, przez skargę o wznowienie, wyrok. W wyroku uchylającym Prezes ustanawia skład rozpoznający sprawę oraz inne warunki postępowania, wymagane przez prawo. Sąd rozpoznaje sprawę na nowo w granicach, jakie zakreśla podstawa wznowienia.
§ 2. Po ponownym rozpoznaniu sprawy sąd stosownie do okoliczności bądź oddala skargę o wznowienie, bądź uwzględniając ją zmienia zaskarżone orzeczenie albo je uchyla i w razie potrzeby odrzuca lub postępowanie umarza.

Art. 80. - Wniesienie wniosku o wznowienie nie tamuje wykonania zaskarżonego wyroku. W przypadku uprawdopodobnienia, że skarżącemu grozi niepowetowana szkoda, sąd może na wniosek strony wstrzymać wykonanie wyroku, chyba że strona przeciwna złoży odpowiednie zabezpieczenie.

Art. 81. - Niedopuszczalne jest dalsze wznowienie postępowania zakończonego prawomocnym orzeczeniem wydanym na skutek wnosku o wznowienie.

Ułaskawienie

Art. 82. § 1. - Skazany w sprawie karnej lub sprawie dyscyplinarnej, w przypadku orzeczenia prawomocnej kary dyscyplinarnej lub kary kryminalnej, środków karnych, określonych w Kodeksie Karnym SJM (Ordynacji Karnej SJM) z dn. 11.11.2016 r., oraz przy określonej w tej Ordynacji sytuacji banicji przez ostrzeżenia, może wnioskować do Administratora o ułaskawienie.
§ 2. - Jeżeli skazany nie ma możliwości osobistego działania, może działać za pomocą ustanowionego przez siebie pełnomocnika, obrońcę lub ustanowionego obrońcę z urzędu.
§ 3 - Administrator może również podjąć postępowanie ułaskawieniowe z urzędu.
§ 4 - Ułaskawienie dotyczy wyłącznie zasądzonych prawomocnie kar wymienionych w § 1, które są wykonywane w chwili zawnioskowania, podjęcia postępowania z urzędu przez Administratora, a ich wykonywanie nie zostanie zakończone przed podjęciem decyzji o ułaskawieniu.

Art. 83. § 1 - Administrator może ułaskawić skazanego, jeżeli cele kary zostały spełnione i nie ma potrzeby jej dalszego kontynuowania, zaś prognoza kryminologiczna skazanego daje przekonanie, że skazany nie popełni ponownie przestępstwa.
§ 2 - Administrator o ułaskawieniu decyduje w formie dekretu, w którym stosuje prawo łaski lub tego prawa odmawia.
§ 3 - Prawo łaski może dotyczyć całości lub części orzeczonych kar, środków karnych.
§ 4 - W przypadku odmowy ułaskawienia, stosuje się art. 82, przy czym każdy, nowy wniosek o rozpatrzenie musi być oparty o nową podstawę faktyczną, prawną lub obydwie, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wniosek oparty na identycznej
podstawie faktycznej, prawnej może być rozpoznany za zgodą Administratora.
§ 5 - Ułaskawienie to akt całkowitego darowania lub złagodzenia prawomocnie zasądzonej wobec skazanego: kary kryminalnej, kary dyscyplinarnej, środka karnego, wydany w formie dekretu.
§ 6 - Dekret nie podlega zaskarżeniu.

Postępowanie rehabilitacyjne
Art. 84. § 1 - Jeżeli orzeczona, prawomocna kara kryminalna, kara dyscyplinarna, środek karny były zasądzone wobec osoby, która nie popełniła przestępstwa, przewinienia dyscyplinarnego lub nie podlegała karze, osoba podlega rehabilitacji na jej wniosek, wniosek innej osoby lub z urzędu.
§ 2 - Rehabilitacja osoby następuje na mocy wyroku.
§ 3 - W wyroku o rehabilitacji orzeka się o usunięciu skutków orzeczenia, zarządzenia, które spowodowało niesłuszne skazanie oraz postanawia, zgodnie z przepisami art. 85, o odszkodowaniu.
§ 4 - Rehabilitacji można dochodzić bezterminowo.
§ 5 - Niesłuszne skazanie powinno być, w miarę możliwości, wykazane prawomocnym wyrokiem, orzeczeniem kasacyjnym, chyba że nie jest to możliwe.
§ 6 - Wniosek o rehabilitację musi określać:
a) osobę, której rehabilitacja ma dotyczyć,
b) orzeczenie, które stanowi podstawę niesłusznego skazania,
c) w miarę potrzeby dowody, wnioski na poparcie braku popełnienia przestępstwa, przewinienia dyscyplinarnego lub nie podleganie karze.

Postępowanie odszkodowawcze za niesłuszne skazanie

Art. 85. § 1. - Jeżeli okaże się, że skazany w sprawie karnej lub dyscyplinarnej został niesłusznie skazany, przysługuje mu odszkodowanie.
§ 2. - Odszkodowanie ustala się odpowiednio do poniesionej szkody oraz utraconych korzyści.
§ 3. - Do postępowania odszkodowawczego stosuje się odpowiednio przepisy o wznowieniu postępowania. Postępowanie odszkodowawcze za niesłuszne skazanie powinno być, w miarę możliwości, poprzedzone postępowaniem rehabilitacyjnym lub po wznowieniu postępowania, w którym zostanie wykazane niesłuszne skazanie.
§ 4. - Do odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy z art. 26 - 31 Kodeksu Cywilnego z dn. 19.11.2017 r.
§ 5. - Odszkodowania za niesłuszne skazanie można dochodzić bezterminowo.
§ 6. - Odszkodowanie wypłaca się z konta lub kont reprezentacji prowadzonej przez:
a) osobę, która wniosła fałszywe oskarżenie, które zainicjowało wydanie niesłusznego skazania,
b) osobę, która wniosła, stworzyła fałszywe dowody, które spowodowały wydanie niesłusznego skazania,
c) sędziego, który świadomie łamiąc prawo, wiedząc o braku winy oskarżonego, wydał wyrok, w którym niesłusznie skazał skazanego,
d) w innych przypadkach, odszkodowanie wypłaca się z funduszu Konfederacji YTP SJM.
§ 7 - Postępowanie w sprawie odszkodowania za niesłuszne skazanie wszczyna się na wniosek poszkodowanego w sprawie, gdzie został niesłusznie skazany lub z urzędu, przez Administratora.
§ 8 -. Postępowanie odszkodowawcze wszczyna się również w innych przypadkach niesłusznych wyroków, postanowień, zarządzeń, które przez nieprawidłowe zastosowanie prawa, nieustalenie właściwie stanu faktycznego spowodowały szkodę.
§ 9 - W sprawie wydaje się wyrok, w którym się orzeka co do stwierdzenia niesłusznego orzeczenia, jeżeli nie jest to stwierdzone innym orzeczeniem, oraz, w przypadku jego stwierdzenia, o odszkodowaniu.

Kasacja

Art. 86. § 1 - Od prawomocnego wyroku lub postanowienia o umorzeniu postępowania lub odmowie wszczęcia postępowania przysługuje każdemu kasacja.
§ 2 - Postępowanie kasacyjne wszczynane jest przez złożenie kasacji w Sądzie Administratorskim lub z urzędu, przez Administratora.
§ 3 - Kasacja nie jest ograniczona żadnym terminem.
§ 4 - Orzeczenie kasacyjne, wydane w postępowaniu kasacyjnym, ma głównie na celu usunięcie z obrotu prawnego prawomocnych wyroków, postanowień, które są obarczone poważnymi naruszeniami prawa, brakami lub błędami w ustaleniach stanu faktycznego, a jeżeli to nie jest możliwe, to wskazanie określonych, popełnionych błędów w postępowaniu, aby uniknąć ich w przyszłości.

Art. 87. - Kasacja musi zawierać:
- oznaczenie prawomocnego wyroku, postanowienia do którego się odnosi,
- wniosek o rozpatrzenie kasacji,
- uzasadnienie naruszenia prawa, które to naruszenie prawa zaskarżone kasacją orzeczenie posiada, o ile takie naruszenie prawa zachodzi,
- wykazanie błędów, braków w stanie faktycznym sprawy, które miały istotny wpływ na wydany wyrok, postanowienie, zarządzenie, o ile nie było możliwości naprawienia tego błędu lub braku w trakcie postępowania, o ile taki błąd, brak zachodzi.

Art. 88. - W sprawie karnej, dyscyplinarnej, nie można zmienić wyroku, postanowienia, na niekorzyść oskarżonego, skazanego, jeżeli od uprawomocnienia wyroku, postanowienia, zarządzenia minął rok kalendarzowy. W takim przypadku stosuje się odpowiednio art. 91 z tym że nie stosuje się odszkodowania dla oskarżonego, skazanego.

Art. 89. § 1 - Kasację rozpatruje Administrator, również wtedy, jeżeli sam wszczął postępowanie kasacyjne. Przepisów o wyłączeniu sędziego z urzędu lub na wniosek nie stosuje się.
§ 2 - Zapewnia się przynajmniej 14 dni każdemu na wypowiedzenie się co do przedmiotu postępowania kasacyjnego i zgłoszenie wniosków, w tym wniosków dowodowych.

Art. 90. - Po rozpatrzeniu kasacji Administrator uchyla, zmienia w orzeczeniu kasacyjnym prawomocny wyrok, postanowienie, jeżeli ustali, że:
a) zostało naruszone prawo w sposób poważny, mający istotny wpływ na treść rozstrzygnięcia sprawy,
b) w sprawie zaszły poważne braki, błędy, jeśli chodzi o ustalenie stanu faktycznego sprawy,

jeżeli wyrok, postanowienie nie wywołało nieodwracalnych skutków prawnych.

W przypadku uchylenia prawomocnego wyroku, postanowienia Administrator podejmuje określone przez prawo odpowiednie czynności dla rozwiązania sprawy, której dotyczył uchylony, prawomocny wyrok, postanowienie. Można orzec odszkodowania poszkodowanym na zasadach określonych w niniejszej ustawie w art. 85 oraz art. 26-31 Kodeksu Cywilnego SJM oraz, jeżeli naruszenia wskazane w pkt a i b zostały wywołane brakami w przepisach prawnych, zmierza do wyeliminowania tych braków. Dyspozycje te muszą być określone w orzeczeniu kasacyjnym.

Administrator w orzeczeniu kasacyjnym obligatoryjnie uzasadnia swoje rozstrzygnięcie.

Art. 91. - Jeżeli prawomocny wyrok, postanowienie spełnia warunki określone w art. 90 pkt a, pkt b lub w obydwu, i jeżeli wyrok, postanowienie, zarządzenie wywołało nieodwracalne skutki prawne, Administrator wydaje orzeczenie kasacyjne w którym nie uchyla zaskarżonego prawomocnego wyroku, postanowienia, lecz wskazuje w nim, że wydany prawomocny wyrok, postanowienie, zarządzenie zostało wydane z:
a) poważnym naruszeniem prawa,
b) poważnym brakiem, błędem, jeśli chodzi o stan faktyczny sprawy

i wydaje odpowiednie dyspozycje naprawcze, łącznie z orzeczeniem odszkodowania poszkodowanym na zasadach określonych w niniejszej ustawie w art. 85 oraz art. 26-31 Kodeksu Cywilnego SJM oraz, jeżeli naruszenia wskazane w pkt a i b zostały wywołane brakami w przepisach prawnych, zmierza do wyeliminowania tych braków. Dyspozycje te muszą być określone w orzeczeniu kasacyjnym.

Administrator w orzeczeniu kasacyjnym obligatoryjnie uzasadnia swoje rozstrzygnięcie.

Zaskarżenie
Art. 92. § 1 - Wydane orzeczenie kasacyjne podlega ponownemu rozpoznaniu, jeżeli w terminie 30 dni od jego wydania wniosek o ponowne rozpatrzenie kasacji poprze minimum 5 graczy, lub, jeżeli tylu graczy nie ma, minimum 50% graczy. Przynajmniej jedna z osób popierających ponowne rozpatrzenie kasacji musi wskazać uzasadnienie w oparciu o prawo i stan faktyczny ze wskazaniem błędów w zaskarżonym orzeczeniu kasacyjnym. Od wydanego, na podstawie wniosku o ponownego rozpoznanie, orzeczenia kasacyjnego, nie przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie. Orzeczenie kasacyjne, od którego nie przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie, uzyskuje przymiot prawomocnego, z zastrzeżeniem § 2.
§ 2 - Jeżeli Administrator w orzeczeniu kasacyjnym orzekł o uchyleniu, zmianie wyroku lub postanowienia i podtrzymał taką treść orzeczenia kasacyjnego po złożeniu zaskarżenia, o którym mowa w § 1, na wniosek poparty większością 2/3 głosujących, przy głosach oddanych przez minimum 50% graczy, Administrator nie orzeka o uchyleniu, zmianie wyroku lub postanowienia, lecz ogranicza się do stwierdzenia wydania wyroku, postanowienia z naruszeniem prawa, o którym mowa w art. 91. Głosowanie powinno zostać rozpisane do 7 dni od wydania ponownego orzeczenia kasacyjnego w tej sprawie i powinno potrwać nie krócej niż 14 dni.

Art. 93. - Nieważne jest z mocy prawa orzeczenie kasacyjne, które:
a) zostało wydane w sprawie już wcześniej osądzonej prawomocnie w ramach postępowania kasacyjnego,
b) zostało wydane przez osobę, która nie jest Administratorem w chwili wydania orzeczenia kasacyjnego,
c) zostało wydane bez podania jakiejkolwiek podstawy prawnej,
d) zostało wydane na podstawie przepisu, który nie istnieje lub nie obowiązuje,
e) jego wykonanie naraża kogokolwiek na powstanie odpowiedzialności karnej, cywilnej lub administracyjnej na podstawie prawa powszechnie obowiązującego.

Stwierdzenie nieważności orzeczenia z mocy prawa

Art. 94. - Wyrok, postanowienie, zarządzenie, orzeczenie kasacyjne, jeżeli spełnią określone w niniejszej Ustawie warunki sprawiające, iż są nieważne z mocy prawa, nie wywołują skutków prawnych, nie są wykonalne i nie wiążą nikogo, z samej mocy prawa, od chwili ich opublikowania.

Art. 95. - Jednakże w razie powstania wątpliwości, czy wyrok, postanowienie, zarządzenie, orzeczenie kasacyjne są nieważne z mocy prawa, Administrator z urzędu lub na wniosek innej osoby, w odrębnym postępowaniu, w formie wyroku, orzeka, czy wyrok, postanowienie, zarządzenie, orzeczenie kasacyjne są nieważne z mocy prawa. Wyrok w tej sprawie jest obligatoryjnie uzasadniany. Wyrok jest prawomocny, skuteczny z chwilą wydania. Ponadto Administrator podejmuje odpowiednie czynności naprawcze, jeżeli okazało się, że wyrok, postanowienie, zarządzenie, orzeczenie kasacyjne są nieważne z mocy prawa, a zostały wykonane i wywołały skutki prawne. W przypadku określonym w art. 98, zamiast Administratora, orzeka sąd w postępowaniu odwoławczym.

Art. 96. § 1 - Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności z mocy prawa wszczyna się niezwłocznie, jeżeli powstaną wątpliwości, po złożeniu wniosku, lub z urzędu przez Administratora.
§ 2 - Postępowanie może być wszczęte bez ograniczenia terminem.

Art. 97. - Jeżeli postępowanie w sprawie stwierdzenia orzeczenia nieważności z mocy prawa jest wszczęte w trakcie innego postępowania, w którym zaskarżony wyrok, postanowienie, zarządzenie, orzeczenie kasacyjne są podejrzane o nieważne z mocy prawa, zostały wydane, to inne postępowanie jest zawieszane z mocy prawa, do czasu wydania wyroku w sprawie stwierdzenia nieważności orzeczenia z mocy prawa.

Art. 98. § 1 - Zarzut nieważności z mocy prawa wyroku, postanowienia, zarządzenia, orzeczenia kasacyjnego może być podniesiony również w środku odwoławczym od danego orzeczenia. W takim przypadku kwestię nieważności z mocy prawa konkretnego wyroku, postanowienia, zarządzenia, orzeczenia kasacyjnego rozpatruje się w postępowaniu odwoławczym bez wszczynania odrębnego postępowania do zaskarżonego orzeczenia. Przepis z art. 95 stosuje się odpowiednio.
§ 2 - W przypadku stwierdzenia nieważności z mocy prawa wyroku, w trybie określonym w § 1, sąd II instancji stwierdza w formie wyroku nieważność zaskarżonego wyroku i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania sądowi I instancji.

Wniosek o wykładnię prawa

Art. 99. § 1 - Każdy, kto uzna, że ustanowione prawo wywołuje trudności interpretacyjne, może wystąpić z wnioskiem do Sądu o wykładnię przepisu lub przepisów sprawiających trudności interpretacyjne.
§ 2 - We wniosku wnioskodawca musi wskazać, według swoich najlepszych umiejętności, jakie przepisy sprawiają problemy i wykazać charakterystykę tych problemów.

Art. 100. - W sprawie z wniosku określonego w art. 99 Sąd wydaje postanowienie, w którym zwięźle, w miarę możliwości, w jak najprostszy sposób, wyjaśnia zgłoszony w problemie wniosek. W miarę potrzeby, jeżeli przepisy prawa, które zostały zgłoszone we wniosku, nie wydają się dostatecznie jasne dla ogółu, nie są spójne lub występują inne luki prawne, podejmuje się odpowiednie działania prawodawcze w celu wyeliminowania tych problemów (sygnalizacja). Postanowienie z sygnalizacją stanowi z mocy prawa zainicjowanie procesu legislacyjnego w celu dodania nowych przepisów, zmodyfikowania lub usunięcia obecnych, z uwzględnieniem wniosków powziętych w postępowaniu wywołanym wnioskiem z art. 99.

Tryb pozawnioskowy, uproszczony; pomoc administracyjna
Art. 101. - Jednakże mimo braku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w art. 99, jeżeli ktoś zgłosi problem z trudnościami interpretacyjnymi odnoszącymi się do obowiązującego w grze prawa, organ administracji powinien, w miarę swoich możliwości, wyjaśnić, na zasadzie określonej w art. 100, sformułowane wątpliwości, bez konieczności wydawania postanowienia. Jednakże w przypadku zaistnienia poważniejszego problemu prawnego, organ administracji musi o tym problemie w formie postanowienia zawiadomić, zgodnie z art. 100. Stosuje się odpowiednio przepis z art. 1b. Kodeksu Administracyjnego SJM z dn. 16.11.2016 r.

Część VII - Przepisy końcowe

Art. 102. - Traci moc Ustawa o Sądzie Administratorskim z dn. 20.11.2016 r.

Art. 103. - Niniejsza Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Yoyogi dnia Śro 19:43, 20 Kwi 2022, w całości zmieniany 15 razy
Zobacz profil autora
Kodeks Sądowy SJM z dn. 15.11.2020 r.
  Forum YTP Ski Jumping Manager (TM) Sezon 36 (2042/2043) Strona Główna » Sąd Administratorski
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin